Het samenvoegen van de netwerken van UPC en Ziggo heeft bij veel tv-klanten voor problemen gezorgd, zegt de Consumentenbond op grond van een peiling onder 3000 Ziggo-klanten.

Na de overname van Ziggo door Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, moesten Ziggo-klanten de zenders opnieuw instellen. Uit de enquête van de Consumentenbond blijkt dat een kwart van de ondervraagden problemen ondervond met tv-kijken nadat ze dit hadden gedaan. Ruim 40 procent maakte hiervan melding bij Ziggo, maar desondanks werd één op de vier problemen niet opgelost.

De meeste klachten gingen over blokken en strepen in beeld. Wegvallend beeld en slechte ontvangst waren andere problemen die werden genoemd.

De Consumentenbond roept Ziggo op om alsnog alle problemen op te lossen.

Banenverlies door fusie Ziggo en UPC

De samensmelting van Ziggo en UPC kost de komende drie jaar 450 vaste arbeidsplaatsen. Bovendien worden ,,enkele honderden” tijdelijke en externe contracten niet verlengd, zo maakte Ziggo eind maart bekend.

Ziggo werd vorig jaar overgenomen door Liberty Global, dat ook al UPC onder zijn hoede had. De twee kabelexploitanten worden samengevoegd onder de merknaam Ziggo. Al langer werd gevreesd dat daardoor een flink aantal arbeidsplaatsen op de tocht zou komen te staan.

Door de fusie kan volgens Ziggo op een aantal plaatsen beter en efficiënter samengewerkt worden. Dat geldt met name voor afdelingen die zich bezighouden met productontwikkeling, innovatie en infrastructuur en voor het management. De medewerkers die hun baan verliezen, kunnen volgens het bedrijf rekenen op een goed sociaal plan. Daarbij ligt de nadruk op begeleiding naar ander werk.

De kantoren in Heerhugowaard, Rijswijk en Nijmegen worden gesloten. Ziggo brengt de taken die daar worden uitgevoerd onder op andere plekken. Het hoofdkantoor blijft in Utrecht. Ziggo benadrukt dat de kwaliteit van de dienstverlening niet mag lijden onder de reorganisatie.

Sinds de fusie heeft Ziggo een vrijwel landelijk dekkend kabelnetwerk. Het bedrijf levert televisiediensten aan 4,3 miljoen klanten, internet aan 3,1 miljoen huishoudens en vaste telefonie aan 2,6 miljoen abonnees. Daarnaast hebben zo'n 130.000 mensen een mobiel abonnement bij Ziggo.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl